Loading...
 

Infografika

Jedną z najpopularniejszych form wizualizacji danych jest infografika. Jej korzeni można szukać w odległej przeszłości. Na przykład w 1658 roku Jan Amos Komeński (1592-1670), czeski filozof i pedagog, wydał wyjątkowy w tamtym czasie podręcznik nauki łaciny zatytułowany "Orbis Sensualium Pictus" ("Świat zmysłowy w obrazach"), w którym pojawiały się zestawienia zdań w języku niemieckim z łacińskimi odpowiednikami i ilustracjami. Komeński wyszedł z założenia, że fraza łacińska będzie łatwiejsza do zapamiętania, jeśli zostanie skojarzona nie tylko z zapisem w rodzimym języku, ale też z odpowiednią ilustracją. Bardzo szybko książka ta została przetłumaczona na inne języki, wydano ją również po polsku.

Za jedną z wzorcowych infografik uchodzi mapa napoleońskiej inwazji na Rosję autorstwa Charlesa Josepha Minarda (1781-1870) wydana w 1869 roku ( Rys. 1 ). Nie zawierała ona geograficznej mapy przemarszu wojsk, ale uproszczony schemat trasy z oznaczeniem najważniejszych punktów tej wędrówki.

Charles Joseph Minard, Mapa inwazji Napoleona Bonaparte na Rosję w latach 1812–1813 (1869). Źródło: [https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Minards_chart_Napoleons_Russian_campaign_of_1812_made_in_1869.jpg]
Rysunek 1: Charles Joseph Minard, Mapa inwazji Napoleona Bonaparte na Rosję w latach 1812–1813 (1869). Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Minards_chart_Napoleons_Russian_campaign_of_1812_made_in_1869.jpg(external link)

Kamieniem milowym w kształtowaniu idei i narzędzi infografiki był pomysł austriackiego socjologa Otto Neuratha (1882-1945), który w latach dwudziestych XX wieku wymyślił język graficzny Isotype (International System of Typographic Picture Education [1]. Autor ten po raz pierwszy zastosował w nim m.in. zwielokrotnienie symboli i ich zróżnicowanie kolorystycznie dla zilustrowania danych statystycznych ( Rys. 2 ).

Otto Neurath, International Picture Language (1936). Źródło: [https://doi.org/10.25643/bauhaus-universitaet.2269]
Rysunek 2: Otto Neurath, International Picture Language (1936). Źródło: https://doi.org/10.25643/bauhaus-universitaet.2269(external link)

Współczesna infografika w znanej nam postaci pojawiła się na początku lat osiemdziesiątych XX wieku w gazecie „USA Today” [2]. Prezentowano tam poglądowe materiały dotyczące danych liczbowych i statystyk w prostej formie graficznej. Początkowo takie podejście spotkało się z krytyką, ponieważ zarzucano dziennikarzom nadmierne upraszczanie ważkich problemów. Szybko jednak okazało się, że nowy sposób przedstawiania danych zyskał wielu zwolenników. Okazało się też, że zbytni realizm graficznych przedstawień towarzyszących przekazowi informacji może zaciemniać rozumienie przekazu, który jest łatwiejszy do przyswojenia, gdy rysunek pojawia się w postaci schematycznej [3], [4]. Infografiki przyciągają wzrok mocniej niż zdjęcia i chociaż wymagają skupienia, budzą większe zainteresowanie. Opierają się na myśleniu analitycznym i takie właśnie rozumowanie kształtują u odbiorców [5]. Ukazują w skrótowy sposób i na stosunkowo niewielkiej powierzchni charakter przedstawianego procesu, koncentrując się na najważniejszych trendach i decydujących zmiennych.

Infografika może zawierać przekaz dotyczący wszelkich danych liczbowych, także statystycznych, informacji orientacyjnych, wzbogaconych o graficzne rozszerzenie. Występuje w formie symboli, kolorów, map, diagramów czy wykresów. Wielka popularność syntezy schematycznych obrazków, liczb i słownych wyjaśnień, spowodowała, że ukształtowała się nowa dyscyplina praktyczna określana jako projektowanie informacji [6], [7], [8].

Jedną z najciekawszych stron internetowych, zawierających wizualne opracowania danych statystycznych jest portal "Information is beautifull" (zob. https://informationisbeautiful.net/(external link)). Dobrym przykładem praktycznych i prostych infografik są plany linii metra ( Rys. 3 ), które pozwalają znaleźć możliwie szybko właściwe połączenie, także podróżnym nieznającym danego miasta. Plany te nie odzwierciedlają rzeczywistego ukształtowania terenu, są zgeometryzowane, a każdą trasę oznacza inny kolor.

Plan metra w Nowym Jorku. Źródło: [https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NYC_subway-4b-shrunk-2.svg]
Rysunek 3: Plan metra w Nowym Jorku. Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NYC_subway-4b-shrunk-2.svg(external link)

Infografika powinna być zrozumiała nawet bez słownych objaśnień. Zresztą te ostatnie są zazwyczaj skrótowe i ujmują jedynie najistotniejsze informacje. Wprawdzie same symbole graficzne nie wystarczą w przypadku prezentacji złożonych problemów, wymagających obszernego wyjaśnienia, jednak dobrze sprawdzają się w popularyzacji nauki, a także informacji, których ukazanie w inny sposób stanowiłoby jedynie żmudny transfer danych liczbowych.

Ze względu na szerokie wykorzystanie infografiki konieczne jest kształtowanie nowych kompetencji umożliwiających właściwy odbiór graficznego zapisu danych, a także tworzenia tego rodzaju treści. Istnieje wiele darmowych lub częściowo darmowych programów pomocnych w wykonaniu własnych infografik [9]. Są to na przykład: Easelly (https://www.easel.ly/(external link)), Infogram (https://infogram.com/(external link)), Piktochart (https://piktochart.com/(external link)) Visually (https://visual.ly/product/infographic-design(external link)), Wordle (http://www.edwordle.net/(external link)) i inne.

Zadanie 1:

Treść zadania:
Poszukaj dowolnej infografiki i na tej podstawie przedstaw mocne i słabe strony wizualnego przedstawiania danych.

Zadanie 2:

Treść zadania:
Wybierz dowolne narzędzie tworzenia infografiki i przy jego pomocy przedstaw wybrany problem naukowy.

Bibliografia

1. Neurath, O.: International Picture Language. The First Rule of Isotype, Kegan Paul, Trench, Trubner & Co., Ltd., London 1936.
2. Cairo, A.: Infographics and cognition, Visualopolis 2009, p. 25.
3. Tufte, R.: The Visual Display of Quantitative Information, Conn.: Graphics Press, Cheshire 2001.
4. Tufte, R.: Visual Explanations: Images and Quantities, Evidence and Narrative, Conn.: Graphics Press, Cheshire 1997.
5. Leszkowicz, M.: Odczytywanie struktury infografiki. [W:] Kluza, M. (Red.), Od Biblia pauperum do hipertekstu, Portal WiE, Lublin 2011, s. 303-311, dostęp:12.09.2020
6. Leszkowicz, M.: Infografika jako narzędzie edukacji w kulturze wzrokocentrycznej, NEODIDAGMATA 2001 31/32, s. 41, dostęp:12.09.2020
7. Pulak, I., Wieczorek-Tomaszewska, M. (Red.): Infografika – graficzne piękno informacji, XXI Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe Człowiek–Media–Edukacja, Kraków 2011, dostęp:12.09.2020
8. Szews, P.: Infografika w prasie i Internecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.
9. Leszkowicz, M.: Infografika jako narzędzie edukacji w kulturze wzrokocentrycznej, NEODIDAGMATA 2001 31/32, s. 47, dostęp:12.09.2020

Ostatnio zmieniona Środa 27 z Styczeń, 2021 16:51:23 UTC Autor: Izabela Trzcińska
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.