Błąd bezwzględny i względny
Wartości liczbowe dowolnych wielkości wyznaczanych eksperymentalnie zawsze odbiegają w mniejszym lub większym stopniu od wartości rzeczywistych (dokładnych). Na błąd, którym obarczony jest każdy wynik pomiarowy składają się błąd systematyczny, pozostający stały dla danej serii pomiarów lub zmieniający się w sposób przewidywalny i mający swoje źródło w np. zastosowanej metodzie pomiarowej, niedoskonałościach aparatury oraz błąd przypadkowy związany z trudnymi do zidentyfikowania i przewidzenia przyczynami, a którego wartości zmieniają się przypadkowo w serii pomiarów.
Do określenia dokładności pomiaru i związanych z nim obliczeń stosuje się dwa rodzaje błędów pomiaru - błąd bezwzględny i błąd względny.
Jednostką błędu bezwzględnego jest miano wielkości mierzonej, dla której błąd ten jest szacowany.
Błąd bezwzględny jest wielkością bezwymiarową, bardzo często wyrażaną w procentach (nazywany jest wówczas błędem względnym procentowym):
Ponieważ wartość rzeczywista w wielu przypadkach nie jest znana, przybliża się ją przy pomocy średniej arytmetycznej wartości danej wielkości zmierzonych w serii \( N \) pomiarów:
Cyfry znaczące
Z pojęciem błędu bezwzględnego związana jest liczba cyrf znaczących w mierzonej lub obliczanej wartości liczbowej wielkości fizycznej. Każda z liczb naturalnych należąca do przedziału \( [0,9] \) może być cyfrą znaczącą. Szczególnym przypadkiem jest zero, które w zależności od położenia w danej liczbie będzie lub nie uznawane za cyfrę znaczącą. Zera znajdujące się przed pierwszą inną niż zero cyfrą w danej liczbie nigdy nie są cyframi znaczącymi - określają one jedynie rząd danej liczby. Cyfrę tę można uznać za znaczącą wówczas, gdy zajmuje pozycję pomiędzy innymi cyframi znaczącymi, lub występując na końcu liczby oznacza dokładność wyznaczenia danej wielkości.
- Przypadek 1:
Dla powyższej liczby, jedynie ostatnia cyfra ( \( 1 \)) jest cyfrą znaczącą, pozostałe pięć zer określają jedynie rząd wielkości, a więc nie mogą być uznane za cyfry znaczące.\( 0.00001 \)
- Przypadek 2:
W przypadku liczby \( 0.30001 \) za cyfry znaczące uznawane są wszystkie za wyjątkiem pierwszego zera, gdyż podobnie jak dla poprzednio rozważanej liczby określa ono jedynie rząd wielkości. Cyframi zaczącymi w tej liczbie są: \( 3 \), \( 0 \), \( 0 \), \( 0 \) oraz \( 1 \).\( 0.30001 \)
- Przypadek 3:
W zależności od dokładości oznaczenia wielkości związanej z liczbą \( 6.00100 \), ostatnie dwa zera w niej występujące mogą lub nie muszą być uznane za cyfry znaczące. W przypadku, gdy oznaczenie wykonano z dokładnością \( \pm0.00001 \) zera te należy uznać za cyfry znaczące, pomienięcie ostatnich dwóch zer wskazywałoby bowiem na mniejszą o dwa rzędy (a więc \( \pm0.001 \)) dokładność oznaczenia danej wielkości. Jeżeli dokładność oznaczenia danej wielkości wynosiłaby \( \pm0.001 \), zera te w przeciwieństwie do pozostałych czterech cyfr: \( 6 \), \( 0 \), \( 0 \) oraz \( 1 \) nie mogłyby zostać uznane za cyfry znaczące.\( 6.00100 \)
- Przypadek 4:
W tym przypadku liczba cyfr znaczących rówież zależy od dokładości oznaczenia danej wielkości. Na przykład, dla błędu bezwzględnego \( \pm1 \) wszystkie cztery cyfry w liczbie są cyframi zaczącymi, dla dokładności \( \pm10 \) ostatnie zero nie jest cyfrą znaczącą, w przypadku gdy dokładość to \( \pm100 \), jedynie cyfry \( 2 \) i \( 1 \) są znaczące. Dużo lepszym zapisem tej liczby jest zapis w notacji naukowej, który sugeruje liczbę cyfr znaczących w rozważanej liczbie:\( 2100 \)\( 2100 = 2.100\cdot10^3 \) dla dokładności \( \pm0.001\cdot10^3 \) (cztery cyfry znaczące)\( 2100 = 2.10\cdot10^3 \) dla dokładności \( \pm0.01\cdot10^3 \) (trzy cyfry znaczące)\( 2100 = 2.1\cdot10^3 \) dla dokładności \( \pm0.1\cdot10^3 \) (dwie cyfry znaczące)
Moduł opracowano na podstawie [1], [2], [3].
Bibliografia
1. A. Śliwa (Red.): Obliczenia chemiczne. Zbiór zadań z chemii nieorganicznej i analitycznej wraz z podstawami teoretycznymi, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poznań 19762. H. Całus: Podstawy obliczeń chemicznych, WNT Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1975
3. K. M. Pazdro: Zbiór zadań z chemii dla szkół średnich, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, Warszawa 1992